dfgdfg  Zpět na seznam

OS-Planes.info - Fotky z výletů

9.-10.8.2008 Skandinávie

Další z leteckých výletů, připravený karlovarským plánovacím oddělením, nás tentokrát zavedl do Skandinávie. Byl naplánován dvoudenní výlet, zahrnující lety společností Cimber Air do Kodaně, SAS do Stockholmu a Sterling zpět do Prahy. Těšili jsme se hlavně na letadla, se kterými jsme dosud neměli tu čest, a to CRJ-100 u Cimber a MD-81 u SAS. Sterling na trasu Stockholm-Praha nasazuje běžně Boeing 737-700, nicméně v našem případě nás potěšil mnohem zajímavějším kouskem - pronajatým MD-83 společnosti MAP Executive, který zaskakoval z důvodu revizí na Boeingu 737.

9.8.

Praha-Kodaň

Na letech Cimber Air z Kodaně do Prahy a zpět se během roku vyskytovaly Stroje ATR 42, ATR 72 a právě CRJ-100/200. Na náš let připadl CRJ-100 registrace OY-RJF. Steward nás na palubě přivítal bagetkou, za letu pak byly podávány zdarma nápoje. CRJ vypadal vevnitř jako hodně stísněný autobus, s konfigurací sedadel 2+2, ovšem s velmi omezeným prostorem pro nohy i malým prostorem pro kabinová zavazadla. Na krátký let do Kodaně to ovšem moc nevadilo. Sobotní let do Kodaně byl předposledním letem Cimber Air z Prahy,  let byl plný do posledního místa, zajímavá nám přišla skutečnost, že na palubě letadla pro 50 lidí jsme jediní 4 Češi, ostatní cestující mluvili dánsky.

Z dráhy 24 Ruzyňského letiště jsme vzlétli v 12:43 a rychle nastoupali cestovní hladinu. Po necelé hodině letu nad oblačností pokrytým Německem jsme nad mořem, kde již naštěstí oblačnost chyběla, zahájili klesání, Kodaň oblétli z východu a přistáli v 13:49 na dráhu 22L letiště Kastrup.

Kodaň zblízka

Do odletu letadla do Stockholmu jsme měli přibližně 5 hodin, proto jsme se rozhodli pro rychlou prohlídku města. Z letiště do centra jezdí v krátkých intervalech vozy automatizovaného metra bez řidičů, což jsme si u předního skla prvního vozu soupravy řádně užili. Ze zastávky Kongens Nytorv jsme se pak prošli pěší zónou v centru města a kolem kanálů, které mi připomněly Amsterdam k městské radnici a parku Tivoli. U sochy H.C.Andersena jsme se občerstvili a pokračovali kolem budov univerzity na zastávku metra Nørreport, odkud jsme se opět vrátili na letiště.

Kodaň-Stockholm

Na let do Stockholmu jsme se odbavili již předem po internetu, takže jsme neměli naspěch a prošli jsme si obchody v tranzitní části terminálu. Na hodinový let do Švédska nám byl přistaven MD-81 s norskou registrací LN-RMR. Narozdíl od CRJ bylo MDčko velmi prostorné, s velmi pohodlnými sedadly a dostatečným prostorem pro nohy. Palubní servis obstarávali dva starší stevardi a jedna letuška, ovšem bezplatné občerstvení je na vnitroevropských letech společnosti SAS poskytováno pouze od třídy Economy Plus výše.

Pro odlety z Kodaňského letiště byla v užívání dráha 22R, ze které jsme vzlétli před sedmou hodinou večer. Překvapila nás velmi nízká hlučnost stroje, nesrovnatelná s běžnými Boeingy 737 či Airbusy 320. Také jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli téměř "raketové" stoupání, které jsme vždy u MDček obdivovali. Při klesání na letiště Arlanda jsme již prolétali hustší oblačností, pod ní jsme se však dočkali pohledu na zalesněnou krajinu, která ke Švédsku neodmyslitelně patří. Po necelé hodině letu jsme přistáli na dráhu 26 a po všech příletových procedurách jsme se vydali do hotelu Park Inn poblíž letiště, kde jsme přespali.

10.8.

Stockholm-Praha

Zpáteční let do Prahy byl původně plánován na odpolední hodiny. Ovšem po úpravě letového řádu společnosti Sterling se odlet posunul na 12:15, čímž padl plán navštívit Stockholm. Rozhodli jsme se tedy, že dopoledne strávíme na letišti s tím, že se pokusíme najít vhodné místo pro fotografování letadel. Na let jsme se odbavili v samoobslužném kiosku, takže jsme nemuseli stát ve frontě u odbavovacích přepážek. Místo na spotting jsme našli záhy, stala se jím kavárna v prvním patře terminálu 5. Byl z ní výhled na plochu mezi prsty terminálu, pojezdové dráhy a část ruwaye 19R, ze které jsme pak později startovali i my. Několik zajímavých kousků se během dopoledne ukázalo, takže jsme byli se svým rozhodnutím spokojeni. Proběhli jsme pak ještě obchody se suvenýry a vydali se přes bezpečnostní prohlídku k odletu našeho letadla.

Tím letadlem byl MD-83 registrace OE-IKB, který na lince zaskakoval za Boeing 737-700 společnosti Sterling. Na interiéru tohoto letadla už byl více znát jeho věk (22 let), a taky byl mírně hlučnější než MD na letu z Kodaně do Stockholmu. Občerstvení na palubě bylo opět placené, v režii společnosti Sterling. Letadlo tentokrát nebylo plné, je možné, že společnost prodávala letenky pouze v množství odpovídajícímu kapacitě Boeingu 737-700.

Z dráhy 19R jsme vzlétli po někalikaminutovém čekání (kvůli posunutému slotu) v 12:36 a zamířili na jih. Klidný let narušila pouze krátce trvající turbulence asi po 40 minutách letu. V 14:13 jsme pak v pořádku přistáli na dráze 24 Ruzyňského letiště.