dfgdfg  Zpět na seznam

OS-Planes.info - Fotky z výletů

2.11.2009 Frankfurt (via Hahn)

Poslední rok nestál, co se týká létání, vůbec za nic. Z různých důvodů jsem se naposledy proletěl vloni v říjnu a od té doby jsem abstinoval. No, a protože jsem to už nemohl vydržet, vzal jsem zavděk jednou z akcí společnosti Ryanair a zakoupil zpáteční letenku na německé letiště Hahn s plánem návštěvy hlavního Frankfurtského letiště.

Plán jsem začal naplňovat v neděli 1.11. večer, kdy jsem se dostavil na terminál 2 Ruzyňského letiště k odletu linky FR9877. Let byl odbavován z brány C21, což samozřejmě znamenalo projížďku autobusem k letadlu zaparkovanému mimo nástupní mosty. Na tento let bylo nasazeno letadlo registrace EI-DCI, ve kterém jsem zvolil sedadlo 31A v zadní části. Po nalodění a pečlivém přepočítání všech pasažérů jsme odrolovali na vzlet z dráhy 24, ze které jsme se odlepili v 22:14 a stoupali do letové hladiny směrem na západ. Bohužel jsem parametry letu nezaznamenal, protože letušky huhlaly a kapitánovo hlášení bylo puštěno velmi potichu. V tu noc byla nad ČR i nad Německem nízká oblačnost, takže z výhledu nebylo nic. Znamenalo to ale také přistávání do mlhy -  osvětlení na letiště Hahn jsem zaznamenal jen pár okamžiků před dosednutím na rwy 21 - čas přistání 23:02.

Na letišti Hahn je přesun pasažérů k letadlům a od letadel vyřešen dopravou po vlastní ose - tedy pěšky po ohrazených cestách. Průzkum tohoto letiště jsem nechal až na dobu odletu zpět do Prahy a vydal jsem se najít zastávku autobusu, který by mě dopravil do  Frankfurtu. Tu jsem našel na konci odletového terminálu, kde jsem si u informačního stánku zakoupil zpáteční jízdenku za 16 EUR (platná 24 hodin, jednotlivé jízdné je 12 EUR). Jízdenku je možné zakoupit také u stánku na zastávce či u řidiče autobusu. Autobus měl odjíždět v 23:30, ale vyrazil až 23:50; řekl bych, že v noci si s jízdním řádem moc hlavu nelámou a jedou, jakmile je autobus aspoň částečně naplněný (další plánovaný bus měl odjezd v 00:00).

Sotva z poloviny obsazený bus pak vyrazil tentokráte na východ do deštivé noci. Na hlavním Frankfurtském letišti jsem byl jediný, kdo z autobusu vystupoval (což se vůbec nedivím), ostatní pasažéři pokračovali do Frankfurtu na zastávku Hlavní nádraží.

Noc na letišti jsem strávil poflakováním po terminálech a studiem letového řádu letiště, ve kterém jsem vyhledával zajímavá letadla, která bych mohl přes den vyfotit. A taky jsem čekal na to, až přestane pršet - bohužel jsem si pro tento výlet nevybral zrovna hezké počasí. Po snídani to vypadalo, že déšť ustává, a tak jsem z terminálu 2 vydal pěšky na místo na východní straně letiště, které jsme ověřili už při návštěvě v květnu 2008. Zde jsem nakonec strávil většinu dne. Bohužel se mraky celý den nerozehnaly, ale zajímavé stroje a kondenzační efekty na křídlech mi to alespoň částečně vynahradily.

Při této návštěvě jsem navštívil i vyhlídkovou terasu, kterou jsme vloni vynechali. Vstup stojí 5 EUR a bezpečnostní procedury před vstupem odpovídají těm, které cestující zažívají před vstupem do letadla, se stejnými povinnostmi a zákazy. Konec mé návštěvy byl poznamenám vyklizením terasy policií, což se ten den nestalo zřejmě poprvé, už během dne se vyskytovaly akce typu ohrazení části terminálu bezpečnostní páskou policisty se samopaly. Jelikož se ale blížil odjezd mého autobusu na Hahn, nevadilo mi to tak moc, beztak jsem všechna zajímavá letadla už vyfotil.

Na Hahn jsem odjížděl autobusem v 16:15, opět docela poloprázdným. Po příjezdu jsem zběžně prozkoumal i toto letiště. Našel jsem dokonce i vyhlídkovou terásku, bohužel dokonale obehnanou sklem. Protože už ale stejně byla tma, foťák jsem ani nevytahoval z batohu. Za světla ale může být pro spottery zajímavé i toto letiště, během svého krátkého pobytu jsem zde zaznamenal An-124 Ruslan registrace RA-82042, nákladní Boeingy 747 společností Evergreen a ACG a taky MD11 Aeroflotu

Můj let FR9876 byl odbavován z gatu A6. Na obrazovce nad východem se zobrazovala cesta, kterou jsme měli pěšky absolvovat k letadlu, kterým byl Boeing 737-800 registrace EI-DPK (další stroje Ryanairu, které jsem na ploše zaznamenal, byly EI-DAV a EI-DYT). Tentokrát jsem si v letadle vybral sedadlo 28F, abych si při pojíždění po twy E blíže prohlédl nákladní letadla zaparkovaná u cargo terminálu. Z dráhy 21 jsme vzlétli ve 20:38 a vydali se východním směrem pronásledovat počasí, které mne provázelo celý den ve Frankfurtu a pomalu ustupovalo směrem k ČR. Klesání na přistíní opět probíhalo v oblačnosti, takže jsem prakticky ani nezaznamenal dvě pravé zatáčky na finále dráhy 24, na kterou jsme pak v dešti dosedli v 21:29.

Nebýt toho počasí, byl by to povedený výlet. Někdy v budoucnosti mám v plánu využít letiště Hahn jako výchozí bod pro výlet do Luxemburgu - je od něj přibližně stejně daleko jako Frankfurt, přímé autobusové spojení zde také existuje a díky levným letenkám Ryanairu je takový výlet finančně dostupnější než přímý let z Prahy do Luxemburgu.