dfgdfg  Zpět na seznam

OS-Planes.info - Fotky z výletů

5.-7.-10.2010 Amsterdam

Moje čtvrtá letecká návštěva Amsterdamu byla tentokráte ve znamení služební cesty do Holandského vnitrozemí, nicméně i tak jsem si na trochu fotografování čas našel.

5.10.2010

Premiérou bylo pro mne využití společnosti ČSA jako dopravce. Na linku OK0616 s odletem v 7:00 byl nasazen oproti očekávanému typu A319 větší bratr, Airbus 320 registrace OK-MEI. Tradičně jsem si objednal sedadlo 21A s relativně dobrým výhledem, i když jako vždy s notně umaštěným okénkem. Od gatu D4 terminálu 2 Ruzyňského letiště jsme se odpoutali v 7:11 a zahájili pojíždění směrem, který jsem odhadl na vzlet z dráhy 06, která to ráno byla v používání. K mému překvapení - a hlavně radosti - se právě měnila dráha v používání, a my v 7:19 odstartovali z dráhy 13. Zanedlouho po vzletu jsme prolétli nízkou oblačností, takže levou zatáčku nad Prahou jsme provedli již nad bílou peřinou a Prahu pod sebou jen tušili. Brzy jsme nastoupali cestovní hladinu a pokračovali směrem na západ. Let byl tradičně klidný a podle hlášení kapitána Tariče jsme letěli rychlostí 800 km/h na letové hladině FL 360. U těchto letů po kontinentální Evropě let na cestovní hladině netrvá moc dlouho, a brzy jsme zahájili klesání. Amsterdam jsme obletěli ze severu a zamířili jsme na finále dráhy 18C letiště Schiphol, na kterou jsme dosedli v 8:28.

Chvíli po přistání se mraky nad letištěm sevřely a vytvořily souvislou vrstvu, která i na zemi vytvořila řídkou mlhu. Já jsem ovšem zůstal optimistou a věřil že slunce ještě vyleze, a tak jsem se vydal místním autobusem na zastávku Alsmeerderweeg. Ta se nachází blízko dřívějšího oficiálního spotterského místa u dráhy Kaagbaan, které je dnes už ovšem oploceno a k dráze se vůbec nedá dostat. Spokojil jsem se tedy s postáváním na autobusové zastávce, ze které byl výhled na vzlétající letadla právě z dráhy 24. Štěstí se na mě usmálo a slunce skutečně vykouklo, ač pouze asi na hodinu, a mě dovolilo cvaknout pár hezkých fotek. Poté, když opět mraky převládly, jsem se vydal ještě shlédnout provoz na letištní ploše z vyhlídkové terasy, kterou je zdejší letiště vyhlášené. Nezdržel jsem se ovšem dlouho, a vlakem jsem se vydal na místo určení ve vnitrozemí.

7.10.2010

Dva dny poté, když mé pracovní poslání v této zemi skončilo, jsem na letiště dojel již s kolegy autem. To mi dovolilo opět navštívit vyhlídkovou terasu, kam jsem zamířil okamžitě po odbavení svého zavazadla na zpáteční let. Zdržel jsem se tentokrát trochu déle, i když počasí ani tentokrát nebylo úplně příznivé. Na zachycení zdejšího provozu ovšem dostačující.

Na let OK0619 do Prahy byl nasazen Airbus 320 registrace OK-MEH, tedy opět letoun ve starých barvách ČSA. Velitelem letadla byl opět cpt. Tarič, který tuto trasu létá zřejmě rád. Protože byla sedadla při odbavení již více obsazena, zvolil jsem místo 23A. Letadlo bylo skutečně naplněno pasažéry do posledního místa, včetně velké skupiny skotských fanoušků mířících do Prahy na fotbalové utkání s reprezentací ČR. Za zpěvu těchto fanoušků jsme se od terminálu odlepili v 19:45 a vydali se na několikakilometrové putování k dráze 36L, která byla večer v užívání pro vzlety. Po 13 minutách plynulého pojíždění jsme z dráhy vzlétli a po krátkém úseku v ose dráhy zamířili směrem k českým hranicím. Naše cestovní hladina byla tentokrát FL 370, a opět let na ní netrval příliš dlouho. Protože jsme zamířili na finále dráhy 06 letiště v Praze, klesání bylo rychlejší a na dráhu jsme dosedli v 21:04, což skotští fanoušci ocenili oslavným chorálem.

Pokud bych měl zhodnotit služby ČSA na palubě, v podstatě jsou srovnatelné s lepšími nízkonákladovými společnostmi. Jako občerstvení, které je v ceně letenky, je zde podáván buď koláček, nebo buchta, a něco málo nealkoholického nápoje. Výhodou tedy nadále zůstává hlavně návaznost linek v Praze, případně zajištěné přestupy ve velkých uzlech, jako právě Amsterdam.