dfgdfg  Zpět na seznam

OS-Planes.info - Fotky z výletů

18.-20.5.2012 Londýn

Velmi dlouho mě lákalo uskutečnit výlet do Londýna a zafotit si především na letišti Heathrow. Akci jsem nakonec provedl a během tří dnů stihl fotograsfovat na 4 Londýnských letištích.

18.5.

Pro přepravu do Londýna jsem zvolil linku Ryanairu z Brna na Stansted. Na let FR8404 s pravidelným časem odletu 11:55 byl přistaven Boeing 737-800 registrace EI-DPZ. Díky priority boardingu jsem si v klidu vybral sedadlo 31A. Pojíždění bylo zahájeno v 12:05 a vzlet z dráhy 10 proveden v 12:09 místního času. Během letu nebylo z kapitánova hlášení rozumět nic kromě letové hladiny 360 a tak jsem se pro orientaci snažil zachytit známé body na zemi - kvůli oblačnosti to bylo nakonec ale jen Frankfurtské letiště, které jsem shora poznal. Po přeletu kanálu La Manche jsme klesali již pod vrstvou oblačnosti, severním obloukem oblétli letiště Stansted a přistáli na dráhu 04 v 12:59 místního času, tedy po téměř dvou hodinách letu. Na letišti Stansted se toho moc vyfotit nedalo, takže jsme se brzy po příletu pomocí autobusu společnosti EasyBus přesunuli do centra Londýna (jízdenka za 2 libry zakoupena přes internet dlouho dopředu).

Po zhodnocení situace v centru Londýna jsme se rozhodli pro okamžitý přesun metrem a vlakem DLR na letiště London-City, vybudované v přístavní čtvrti na východě Londýna. Překvapil nás velmi hustý provoz na jediné krátké dráze, jemuž dominovaly letouny Avro, Fokker 50 a menší letouny Embraer., většinou společnosti Cityjet. Na břehu Temže jsme strávili kolem dvou hodin, následovaných přesunem opět do centra Londýna.

Protože ani zde počasí příliš nepřálo, prošli jsme se jen kousek kolem Temže, od Toweru přes Tower Bridge na druhý břeh, a po setmění zamířili do hotelu Thistle poblíž letiště Heathrow, abychom byli blízko nejdůležitějšímu dění.

19.5.

Hlavní část programu jsme zahájili v sobotu ráno na Myrtle Avenue, na známém spotterském místě, ze kterého je nejlepší výhled na stroje přistávající na dráhu 27L. Po několika snímcích a vyhodnocení počasí jsme se rozhodli zkusit štěstí ještě na terminálu 5.

Na konci silnice vedoucí podél odletové haly terminálu 5 jsme zkusili vyfotografovat několik letadel vzlétajících s dráhy 27R, lehce mlhavé počasí nás po chvíli od této činnosti odradilo. Po krátkém briefingu jsme jako nejlepší možnost vyhodnotili návštěvu centra Londýna a procházku po nejznámějších místech., o kterých jsme se kdysi dávno učili ve škole.

Putování po Londýně jsme zahájili u katedrály sv. Pavla. Kolem Buckinghamského paláce jsme se jen mihli, byl totiž obsypán davy lidí přihlížejících oslavám výročí vlády královny Alžběty II., a pokračovali dál k Westminsterskému opatství. Kolem parlamentu se známou věží Big Ben jsme prošli na nábřeží Temže s výhledem na znáámé ruské kolo London Eye, a pak dále na Trafalgarské náměstí a Picadilly Circus. Zde jsme Londýnskou procházku ukončili a rozhodli se k návratu na letiště.

Při příjezdu na letiště jsme zjistili, že se dráhy obrátily a vzlety a přistání probíhají na dráhy 09L a 09R. Od zastávky metra Hatton Cross jsme se vydali pěšky směrem k terminálu 4 a po cestě fotografovali stroje startující z dráhy 09R, včetně jedné A380. Z terminálu 4 jsme pak místním autobusem přejeli opět na terminál 5, tentokrát fotografovat přílety na dráhu 09L.

Ze stejného místa jako ráno, jen v obráceném gardu, se mi podařilo vyfotit několi velkých strojů, mezi nimi i jeden, na který jsem měl obzvláště políčeno - B777 společnosti Biman Bangladesh. Slunce bylo relativně příznivé, a tak jsme vydrželi až do jeho přechodu přes osu dráhy, kdy začalo osvětlovat druhou stranu letadel. To byl signál k přesunu na naši základnu v hotelu Thistle na severní straně letiště.

V hotelu jsme pak objevili spotterské místo, které se mi líbilo ze všech nejvíc. Byla jím vyhlídková terasa hotelové restaurace s barem, kousek od prahu dráhy 09L, kde všechny stroje přistávaly spotterovi doslova přímo před nosem. S orosenou sklenicí piva (a ne jednou) jsem nafotil většinu úlovků toho dne, včetně dalších dvou A380. Na terase jsme pak vydrželi až téměř do tmy, kdy nám už taky začala být poněkud zima.

20.5.

Neděle se nesla ve znamení odletu z letiště Luton. Z hotelu jsme se proto dovezli metrem do centra města na nádraží Victoria, odkud vyjíždí autobusy společnosti EasyBus na Luton i do jiných destinací. Cesta na letiště Luton trvala přibližně hodinu a na letišti nás přivítalo pošmourné a chladné počasí. Po krátkém průzkumu okolí terminálu jsme nakonec co nejrychleji prošli bezpečnostní kontrolou (fronta byla na cca 30 minut), abychom něco pofotili zevnitř terminálu. Kromě místních aerolinek se v hojné míře vyskytovala soukromá letadla, k vidění byla i dvě letadla státu Kuvajt a také náklaďák DHL.

Na nás čekal u východu 16 Airbus 320 HA-LPX společnosti Wizzair na letu W6 2802 do Brna s pravidelným odletem 15:50. Tentokrát jsem oproti zvyklostem zvolil sedadlo 6A v přední části letounu, aby mi horký vzduch od motorů neovlivňoval výhled. Od gatu jsme byli vytlačeni v 15:45, v 15:48 zahájili pojíždění a z dráhy 08 jsme vzlétli v 15:57. Let směrem na východ pod vedením cpt. Martina Meijomeho ubíhal svižně a s hezkým výhledem do krajiny. Nad Prahou jsme prolétali kolem 18:15 našeho času a postupně sklesali pro přiblížení na dráhu 10 letiště Brno-Tuřany. Zde jsme také v 18:38 našeho času přistáli, tedy po 1:41 letu. Dráhu jsme uvolnili po twy E a zamířili k terminálu.

Výlet splnil téměř všechna očekávání, snad jen to sluníčko mohlo být přátelštější, jenže co taky čekat od Anglie a jejího pověstného sychravého počasí...